Lehtovaaran Ratsutila
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Edna päiväkirja

Siirry alas

Edna päiväkirja Empty Edna päiväkirja

Viesti kirjoittaja Edna Su Huhti 05, 2020 8:42 pm





Täällä pääset seuraamaan Ednan touhuiluja Lehtovaarassa


Hoitohevosena Donna 5.4.2020 eteenpäin



Edna
Edna

Viestien lukumäärä : 17
Join date : 05.04.2020
Ikä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

Edna päiväkirja Empty Ensitapaaminen

Viesti kirjoittaja Edna Ma Huhti 06, 2020 2:39 pm

#donna @Cassandra @Tessa

Käynistin autoni ja olin intoa täynnä. Näppäilin Mapsiin tallin osoitteen ja laitoin sen puhelin pidikeeseen.

Pääsin tallin parkkipaikalle ja perästäni tuli luumunvärinen peugeot. Sammutin autoni ja nousin siitä. Vieressäni olevasta autosta nousi tummahiuksinen tyttö.

’’Moi! Oon uusi Donnan hoitaja’’ Sanon tytölle joka nousi autosta.

’’Hei! Mie oon Cassandra. Omistan Jynxyn ja hoidan Cassua’’ Ttyttö sanoo minulle hymyillen.

’’Haluaisitko esitellä minulle tallia?’’ kysäisen Cassandralta.

’’Tottakai! Tule vain mukaan’’, Cass vastaa ja lähtee kävelemään tallia kohti.

’’Tuolla on tarhat, tuossa maneesi ja kenttä…’’ Cass esitteli paikkoja samalla kun kävelimme kohti tallia.

’’Tuolla on yksäreitten siipi, tuossa tallitupa ja varustehuone. Tuossa on pesupaikat ja hoitopaikat’’

Cass näyttää minulle myös missä Donnan karsina on ja tamma tuli katsomaan ovelle mitä tapahtuu.

’’Menen hoitamaan Jynxyä’’, Cass sanoo lähtien kohti yksärisiipeä.

 Edna päiväkirja Donna10

’’Moi Donna’’, sanon samalla kun siirryn lähemmäksi tammaa. Donnan sieraimet hamuavat haistelemaan minua ja pysähdyn karsinan oven eteen tamman ulottuville.

Tamma nuuhkii ja sitten katsahtaa minua. Siirrän hitaasti käteni tamman päälle ja alan silittämään sen poskea. Donna ensin ihmettelee hieman mitä tapahtuu, mutta rentoutuu sitten. Menin tamman karsinaan ja nappasin käteeni karsinan ovesta riimun ja narun. Sujautin riimun tammalle päälle ongelmitta. Vein tamman pesupaikalle, sillä siellä ei ollut ketään. Jätin tamman vähäksi aikaa pesukarsinaan seisomaan ja lähdin etsimään harjoja.

Tulin hetken päästä takaisin Donnan luo ja tamma oli selvästi lähtössä johonkin suuntaan. Menin tyammaa kohti samalla sille höpöttäen. Ensin Donna ei meinannut rauhoittua vaan pyöri suuntaan ja toiseen pesupaikalla.

Harjailin tammaa ja samalla juttelin sille. Menin silittelemään sen päätä ja harjailin sen harjaa samalla. Donna alkoikin rauhoittua ja lopetti paikallaan pyörimisen sekä niskojen heittelyn. Sain tamman harjailtua ja kävin hakemassa sille viltin sen karsinan edestä. Heitin sen tamman selkään ja nappasin tamman ’’vapaaksi’’. Otin riimunnarusta kiinni ja lähdin kävelemään pesupaikalta tamman kanssa. Donna päättikin, että lähdetään hieman reippaammin liikkelle. Se hypähti hieman eteenpäin ja onneksi olin hereillä sain Donnan riimunarusta tukevan otteen ja tamman rauhoittumaan.

’’Kaikki hyvin. Ihan rauhassa’’ Sanon silittäen tammaa jonka korvat käyvät kuin viimeistä päivää.

’’Hei! Oletkos sinä Edna?’’ punapäinen tyttö tuli kysymään minulta hymyillen.

’’Juu’’, sanon tytölle silittäen Donnaa.

’’Minä olen Tessa. Hoidan Poppista’’, tyttö sanoo.

’’Moi! Olen menossa Donnan kanssa ekaa kertaa maneesiin kävelyttämään ja hieman tutustumaan tammaam’’, sanon Tessalle.

’’Kuulostaa kivalta. Cassandra oli siellä jo kai ratsastamassa Jynxyä’’ Tessa sanoo ja menee tallitupaan.

 

Lähden varmoin ottein kävelemään Donnan kanssa kohti maneesia. Donnalla pyöri korvat ja silmät koko kävelymatkan päässä kuin tuuliviirit. Avasin maneesin ovea ja viheltelin samalla. Näin Cassandran ratsastamassa, muita ei ollut viellä. Menin Donnan kanssa maneesiin ja suljin oven.

Kävelimme ihan rauhassa Donnan kanssa. Donna kuikuili kokoajan nurkkia. Ihankuin jokaisessa nurkassa olisi seisonut ihminen. Huomasin kuinka se alkoi tuijottamaan edessäpäin olevaa maneesin ovea. Olin aivan täysin valmistautunut siihen, että tamma lähtee kohta.

’’Donna. Voitko kuvitella mitä minulle tapahtui yksipäivä..’’ Aloin höpisemään tammalle ja se selvästikkin hieman rauhoitti sitä. Vaikka se alkoikin oven lähestyessä steppaamaan paikallaan ja melkein tiputti vilttinsä maahan. Juttelin Donnalle koko kävelyn ajan ja päädyin hieman juoksemaans en kanssa. Sain tamman hyvin pysymään käsissä vaikka se hieman aina tekikin äkki pysähdyksiä kun näkyi vihreitä ukkoja tai oli nostamassa laukkaa.

Päädyin lopussa vielä ihan vain silitellä tammaa maneesissa, jotta se saisi hieman adrenaliiniä alaspäin. Tamma tuntui jo hieman rennommalta, vaikka uuden ihmisen kanssa touhuaminen varmaan tuntui hassulta.

Cassanda oli lähdössä ja menin samalla maneesin oven avauksella takaisin talliin.

’’Teillähän näytti menevän hyvin’’, totesin Cassandralle.

’’Olisihan se paremminkin voinut mennä. Tosin J tuntui kyllä hyvältä’’, Cass toteaa.

Vein Donnan omaan karsinaansa ja nappasin siltä viltin sekä riimun pois päältä.

’’Nähdään pian’’, sanon tamman päätä silittäen ja sen jälkeen laitan tamman karsinan oven kiinni.

Käyn tallituvassa juttelemassa viellä siellä olleille ihmisille ja sen jälkeen lähden kotiin.
Edna
Edna

Viestien lukumäärä : 17
Join date : 05.04.2020
Ikä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

Edna päiväkirja Empty 9.4.2020

Viesti kirjoittaja Edna To Huhti 09, 2020 8:45 pm

Ekaa kertaa Donnan selkään
#donna @Cassandra @Adele
Heräilin aamulla. Tein aamupalan itselleni rauhassa sillä oli tulossa pääisäis loma eikä ollut mikään kiire. Koulua tai töitä ei ollut tänään joten pystyin lähtemään jo aamulla tallille.
Heitin talli vaatteet päälleni. Laitoin vihreät ratsastushousuni, vihreän harmaat sukat ja saappaat. Vedin tummanvihreän hupparin niskaani ja laitoin sen päälle kevyen ulkotakin. Nappasin oveni pielestä autoni avaimet ja lähdin ovesta ulos. Menin autooni ja heitin mustan kypätäni hanskojen kera apukuskin puoleiselle penkille.

Ajoin tallin pihaan. Nappasin kypäräni ja lähdin kävelemään kohti tallia. Cassandra tuli minua vastaan tuima katse kasvoillaan. Hän lähti nähtävästi kotiin. Menin viemään pesukarsinaan tavarani ja hain Donnan varusteet sinne myös. Kun olin ottamassa Donskun varusteita huomasin Adelen ottamassa Ringon varusteita käsivarsilleen.
’’Hei! Oletko menossa ratsastamaan’’ kysyn Adelelta.
’’Juu. Menetkö sinäkin?’’ hän kysyy samalla satulaa ottaen.
’’Jep. Oli tarkoitus hypätä Donnan selkään tänään’’ sanon hieman naurahtaen Adelelle.
Nappaan tamman varusteet ja muutaman harjan.
’’Koita pysyä selässä. Ja voin tulla Ringon kanssa myös’’ Adele naurahtaa.
’’Tulkaa ihmeessä. Menen maneesiin, ettei tamma karkaa jos tulen alas’’ sanon naurahtaen. Lähden viemään Donskun varusteita pesupaikalle harjojen kera valmiiksi.

Menen tarhoille jossa tamma vetää tyytyväisenä heinää massuunsa. Nappaan riimun ja lähden hakemaan tamaa.
’’Hei Donna’’ sanon tammalle samalla kun menen sen viereen silittämään sitä. Kun laitan tammalle riimun päähän se vetää korvat luimuun.
’’Kyllä sinä vielä syömään pääset’’ sanon naurahtaen tammalle.
Lähden kävelyttämään tammaa tallille päin ja tuuli ujeltaa tamman korviin ja se hypähtäää takseni isolla loikalla. Tuntui kuin käteni olisi mennyt sijoiltaan hetken aikaa.
’’Se on vain tuuli pikkuinen’’ sanon silittäen tammaa ja kävelyttäen sen pesupaikalle.
Laitan Donnan pesupaikalle kiinni ja Adele on Ringon kanssa vieressäni varustamassa laikukasta karvapalloa. Alan harjaamaan Donnaa ja siltä lähtee paikoittain jäätävä määrä karvaa. Rapsuttelen luimukorvaista tammaa päästä ja se rauhoittuu. Minun ottaessa kavioita Donna alkaa riekkumaan päänsä kera.
’’Nyt tammaseni lopeta!’’ huudahdan tuolle. Donna katsahtaa minua ja sitten laskee päänsä roikkumaan narujen varaan.
’’Noin’’ sanon samalla kun silitän tammaa ja alan laittamaan sille satulaa. Vihreän satulahuovan kera. Kun laitan satulavyötä tamma alkaa protestoimaan hieman päällään. Napautan tammaa hieman lavalle merkiksi, että olisi taas aika olla kunnolla. Laitan suojat kaikkiin jalkoihin, kun olen saanut satulavyön kiinni. Tämän jälkeen on aika laittaa Donnalle suitset jotka menivät yllättävän kivuttomasti tamman päälle. Pientä pään heittelyä oli, mutta muuten meni hyvin. Laitoin vielä kypärän ja hanskat.
’’Oletteko te valmiita?’’ kysyn katsahtaen Adelea.
’’Juu. Menkää te edeltä’’ hän vastaa.
Lähden edeltä kävelemään maneesiin ja laitan tamman kaartoon keskelle. Tiputan jalustimet ja nousen penkiltä tamman selkään. Kiristän vielä hitusen vyötä ja pyydän hyvin jännittyneen tuntuista tammaa liikkeelle.

Ohjaan sen uralle ja otan hieman ohjaa jo tuntumalle sillä Donnan korvat höröttävät suoraaan eteenpäin ja silmät ovat pyöreinä kohti maneesin nurkkia. Käppäilimme pitkähkön aikaa Donnan kanssa ja samalla yritin saada tammaa hieman kuulolle ja rentoutumaan. Päädyin nostamaan keskiympyrällä aina ravia tamman kanssa. Ensimmäinen raviin siirtyminen oli hieman vauhdikas ja tamma päättikin ottaa hieman vauhdikkaammin ravia eteenpäin. Pysyin hyvin kyydissä ja sain tamman takaisin hallintaan. Donna oli tosi jäykkä ja ahdistuneen oloinen. Päädyin ihan vain ravaamaan uraa pitkin. Välillä se tuijotti tulevaa kulmaa ja hypähti isosti kentän keskelle. Adele ja Ringo onneksi selvisivät tästä häsellyksestä hengissä.
Sain tamman lopulta rennoksi ravaamaan maneesia ympäri. Taputtelin tammaa joka päristeli tyytyväisenä ravaten maneesia. Hiljensin vauhtia käyntiin ja kävelin loppukäynnit tehden vielä muutamia pysähdys ja liikkelle lähtö harjoituksia. Ohjasin tamman keskelle kaartoon jossa Adele ja Ringo olivatkin. En edes huomannut, että maneesiin oli tulossa muitakin juuri. Nousin Donnan selästä löysytin satulavyötä ja nostin jalkkarit. Joku poika ja tyttö tulivat hevostensa kanssa maneesiin. En ehtinyt muuta kuin tervehtiä, kun lähdin jo maneesista. 

Vein Donnan takaisin pesupaikalle. Purin siltä varusteet ja harjasin sen läpi.
Annoin tammalle vielä herkkuja jotka näyttivät maistuvan ihan hyvin. Silittelin Donskua ja heitin sille sadeloimen päälle, sillä ulkona näytti satavan. Otan tamman riimunnarusta kiinni ja vien sen tarhaan. Se edelleen on hieman korvat hörössä, mutta näyttää olevan ihan suhteellisen rauhallisin mielin. Kuitenkin kun avaan tarhan pottia oli tamma sitä mieltä, että minähän mahdun jo tuosta hyvin. Se päätti laukalla mennä syömään heiniään minut jyräten ja riimunsa sekä narunsakera juosten. Menin tamman viereen ja nappasin siltä riimun sekä narun. Laitoin ne tarhan tolppaan ja pistin portin kiinni.
‘’Kyllä meille vielä luottamus syntyy’’ sanon samalla kun katson tammaa joka iloisena mussuttaa heinäänsä. Lähden ajamaan tallilta kotiin ja mietin samalla mitä Donnan kanssa tekisi ensiviikolla.
Edna
Edna

Viestien lukumäärä : 17
Join date : 05.04.2020
Ikä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

Edna päiväkirja Empty 13.4.2020

Viesti kirjoittaja Edna Ma Huhti 13, 2020 2:55 am

Donnan selkään ja uusia tuttavuuksia

#donna @Henkka @Cassandra @Elena
Päätin heti alkuviikosta lähteä tallille. Tuli kauhea into päästä touhuamaan Donnan kanssa jotain. Kun menin talliin päätin ensin putsata Donnan varusteet. 
Aloitin suitsista. Ensin pesin ne ihan saippualla ja samalla hinkkasin kuolaimet. Sitten seuraavana uhrina oli tamman satula sekä ihanan karvaiset huovat. Aloin pesemään satulaa ja jalustimia kunnes kuuli varustehuoneen oven avautuvan. 
’’Moi Edna! Mitäs touhuat?’’ Riri kysyy tuodessaan jonkun varusteita paikoilleen.
’’Päädyin innokkaana putsaamaan Donnan varusteita’’ sanon tuolle hymähtäen.
’’Siinä riittääkin hommaa. Toisaalta ne näyttivätkin jo hieman likaisilta’’ Riri vastaa laittaessaan satulaa paikoilleen.
’’Meinasitkos ratsastaa tänään?’’ Riri kysäisee.
’’Mietin, että menisin maneesiin tai kentälle ratsastamaan’’ sanon innoissani
’’Sehän kuulostaa oikein mukavalta.’’ Riri tokaisee.
 
Jatkan seuraavaksi satulahuopien harjaamisella. Keräilen ne ulos ja alan harjaamaan karvaisia huopia. Niiden alta alkaa jopa paljastua väriäkin. 
’’Hei. Olet innostunut putsaamaan Donnan huopia’’ Elena huikkaa mennessään talliin päin.
’’Juu. Päätin putsailla sen varusteet ja sen jälkeen mennä ratsastamaan’’ vastaan tummahiuksiselle tytölle.
’’Voisin tulla katsomaan. Ainakin vähäksi aikaa. Tai jopa ihan ratsastamaan Hipun kanssa’’ Elena vastaa hymy huulilla.
’’Molemmat käyvät minulle’’ sanon kun saan toisiksi viimeisen huovan käsiini. 
Elena menee talliin sisälle ja itse putsaan loput huovat.
 
Kävelen varustehuoneeseen, josta nappaan Donnan varusteet käsiini. Vien ne tamman karsinan oven eteen. Sillä päätin varustaa sen käytävällä.
Menen ulos hakemaan tammaa, jolla näyttäisi olevan virtaa. Sain tamman kuitenkin hyvin kiinni tarhasta. 
’’Hei tammuska’’ sanon Donnalle joka nuuskuttelee minua samalla kun silittelen sen lapoja. 
Lähden viemään tammaa käytävälle ja se meni ongelmitta. Aloin harjaamaan sitä ja huomasin Cassandran tulleen varustehuoneesta suitset käsissään.
’’Hei! Oletko menossa ratsastamaan?’’ kysäisen samalla kun harjaan Donnan jalkoja.
’’Juuh.. Cassulla olisi tarkoitus mennä maastoon’’ Cass vastaa hieman tympeähkönä.
’’Hei oletko minulle vihainen Eeliksen takia?’’ sanon kun käännyn katsomaan Cassandraa.
’’Ei minua sinä kiinnosta. Vaan Eelis. Toisaalta ihan sama mitä se tekee’’ Cass vastaa hieman vaivalloisesti.
’’En minä Eeliksen kanssa missään parisuhteessa ole. Olisi mukavaa olla siun kanssa hyvissä väleissä’’ sanon tytölle.
’’Niinh’’ Cass vastaa samalla kun menee Donnan ohi Cassun karsinaan.
 
Harjaan Donnan loppuun ja putsaan kaviot. Laitan sille satulan ja kiristän vyön. Tamma jälleen otti kansaa asiaan päätään heilutamalla ja viskomalla. Sain vyön ongelmitta kiinni ja seuraavaksi laitoin suitset. Nappasin itselleni hanskat ja kypärän, jonka jälkeen otin ohjista kiinni ja lähdin taluttamaan tammaa kohti maneesia. Maneesissa oli poika, ruunikon oldenburgin kanssa. 
’’Hei. Saako tulla’’ Kysäisen kun ratsukko sattuu kohdalleni.
’’Mikä ettei. En minä maneesia omista’’ poika naurahtaa.
Menen Donnan kanssa maneesiin ja vien sen jakkaran lähelle, joka on suhteellisen keskellä maneesia. Hyppään siitä tamman selkään ja säädän jalkkarit sopiviksi.
Pyydän tammaa liikkeelle ja yritän kaikin tahdoin saada sen heti käynnissä rennoksi. Annoin sille hieman pidempää ohjaa kävellä eteenpäin ja samalla olin kuitenkin hereillä. Sillä välillä Donnan mielestä maneesin laidilla oli selkeästi pikkuukkoja. Taputin tammaa alkukäyntien jälkeen kaulalle ja aloin keräilemään ohjia. Elena tulee Hipun kanssa maneesiin ja nousee suokin selkään.
 
Tein aluksi ihan vain kiemurauria molemmille pitkille sivuille, jotta saisin tammaa hieman vetreämmäksi. Se oli oikein rento ja hyvin kuulolla.
Nostin ravin ja tein komikaariset ravissa. Sekä päätyympyrät käynnissä. Poika laskeutui ruunikon selästä ja lähti maneesista. Jäimme Donnan kanssa kahden. Ravi osuudet olivat alussa tosi hätäisiä, eikä Donnalla tahtonut olla muuta ajatusta kuin, että mennään eteenpäin. Se alkoi olemaan kuitenkin loppua kohden hieman keveämpi kädelle, mutta silti otti siitä kauheasti tukea. 
 
Päädyin kävelemään välissä hieman. Jonka jälkeen nostin laukan ihan pitkälle sivulle. 
’’PRRRR!!” sanoin tammalle kovaan ääneen samalla pidättäen. Donnahan oli sitä mieltä, että nyt mennään. Ison loikan kera se hyppäsi laukkaan ja aloitti rodeon. Sillä kaikki kulmat olivat pelottavia. 
’’Noniin. Nyt PRR!” sanon Donnalle, kun saan sen ravihevosmaiseen raviin. 
Lopulta tamma päättää rauhoittua siedettävään raviin, jossa alan keventämään. Yritän saada tammaa pyöreämmäksi ja rennommaksi, jonka jälkeen testaan uudestaan laukkaa. Tällä kertaa ympyrälle ja se onnistui hyvin. Tietty lähtö oli hyvin hätäinen, mutta Donna pysyi käsissä. 

Muutaman kerran otin laukkaa ja yritin saada tamman rennoksi, mutta lopputulokseksi saatiin takaa rento, mutta edestä jäykkä hevonen. Päädyin kävelyttämään sen loppu käynneiksi maastakäsin. 
’’Kyllä me vielä yhteinen sävel löydetään’’ sanon tammalle, joka pärskii vieressäni.
 
Vein tamman sisälle samalle paikalle missä se olin varustanutkin. Purin siltä varusteet päältä ja annoin sille sokerin palan taskustani.
’’Kelpaako neidille?’’ kysyn tammalta, joka nuuhkii hetken kättäni ja sen jälkeen nappaisee sokeripalan kädestäni.
Taputan tammaa vielä kaulalle ja harjaan kunnolla sen harjan sekä hännän läpi. Laitan tamman karsinaan ja Otan siltä riimun pois. Laitan oven kiinni ja anna vielä päärapsutukset tuolle.
 
Menen tallitupaan juttelemaan maneesissa oldenburgin kanssa olleelle pojalle. Ja hänen nimekseen paljastuu Henkka. Tallitupaan alkaa tulla porukkaa lisää ja jään suustani kiinni juttelemaan vaikka opiskelu odottaisi kotona.
Edna
Edna

Viestien lukumäärä : 17
Join date : 05.04.2020
Ikä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

Edna päiväkirja Empty Vs: Edna päiväkirja

Viesti kirjoittaja Edna To Toukokuu 21, 2020 1:11 pm

Maistuuko kura?

Nousin tallilla autostani ja lähdin talliin sisälle.
-Moikka! sanoin kun menin talli tupaan sisälle.
-Moi! Henkka, Zaida ja Julle vastasivat
-Mites menee? Zaida kysäisee kun istahdan penkille.
-Eipä ihmeempiä. Meinasin lähteä Donskun kanssa maastoon.
-Pitäkää hauskaa ja menkää lujaa! Julle sanoo
-Yritän keskittyä pysymään selässä. Naurahdan
-Onko tamma muuten sisällä? kysäisen ennen kuin lähden tuvasta.
Hetken kaikki kolme katsahtavat toisiaan, sitten henkka vastaa
-Ei sitä ainakaan äsken ulkona näkynyt.

Menen kohti tamman karsinaa, joka ensin näytti tyhjältä. Kun pääsin lähemmäs niin hän olikin vetämässä päikkäreitä ihan kippurassa.
-*vihellys* Moikka Donna. Sanon tammalle kun avaan karsinan ovea.
Donna nousee kuin tykin kuula ylös nuuhkimaan minua ja näyttää hieman hämmästyneeltä.
-Minä se vain höpsö. Sanon samalla kun alan rapsuttamaan sitä harjan alta.
Kohta tunnenkin olkapäälläni tamman huulet rapsuttamassa takaisin. Tuntui ilmeisesti mukavalle.
Hoidin tamman ratsastuskuntoon ja sitten lähdimmekin käppäilemään ulos. Nousin tallin edessä tamman selkään joka oli korvat hörössä ja valmiina lähtemään kuin ohjus eteenpäin.
Huomasin kun olin noussut kun olin noussut kyytiin Cass tuli Jinxyn kanssa tarhoilta päin.

-Hei. Tervehdin tuota hymyssä suin olevaa tyttöä.
-Moi. Tuo vastaa samalla pysäyttäen Jinxyn.
-Mites sulla menee? kysäisen Cassandralta.
-Vaihtelevaa. Tuo vastaa ytimekkäästi.
-Haluaisitko jokukerta ratsastusseuraa? kysyn tytöltä joka on menossa kohti tallia.
-Mikä ettei. Hän vastaa samalla hävitessään jo talliin sisälle.

Pyysin hyvin pinkeää tammaa eteenpäin. Lähdimme pellolle päin ja Donna oli korvat hörössä pää pystyssä menossa eteenpäin. Tuntui kuin se ei olisi edes ollut allani vaan 5m edessäni laukkaamassa. Jonkun matkan päästä pyysin sitä raviin ja ai, että kun lähdettiin lujaa.
-Prrrrr! huudahdin tammalle kun se loikkaa jäätävän laukka askeleen kera eteenpäin.
Puolipidätteitä ja pidätteitä, muttei mikään auttanut. Donna päätti, että nyt ollaan kävelty tarpeeksi ja mennään. Sain sen onneksi vähän ajan päästä kiitoraviin ja siitä suhteelliseen hallittuun raviin. Mutta voin sanoa, että tuntui kuin olisin hypännyt esteen suoraan käynnistä.

Jonkun ajan päästä ravattuamme päädyin kääntämään tamman pellolle päin ja päätin, että voisimme hypätä ojan yli. No…
Käskin Donnan laukalle ja hyppäsimme ojan yli. Tosin ei ollut kaukana, että olisin päässyt maistamaan ihanaa ojan pohjaa. Tamma otti sellaisen tasahyppy loikan ojan yli, että kyllä siinä jalkkarit lähti ja kaulalle mentiin.

Päästeltiin sitten ihan kunnolla pellolla ja tamma alkoikin jo olla ihan kepeä kädelle. Muutama pään viskaisu siellä tuli ja voin kiittää itseäni, että menin suhteellisen pitkillä ohjilla. Sitten mentiin ihan vähän ravissa ja käynnissä taivutteluja jonka jälkeen lähdettiin takaisin tallia kohti. Donna oli ihan rentona jo.

Päästiin tallille ja tulin tamman selästä alas.
-Oliko hieman energiaa. sanoin taputtaen tammaa kaulalle.
Vein sen sisälle ja Zaida tuli luokseni.
-Miten meni? tuo kysyy kun laitan Donnaa käytävälle kiinni.
-Sanotaanko, että neiti oli hyvin pinkeä. Sillä oli jäätävän paljon energiaa.
-Pysyit kuitenkin kyydissä. Zaida naurahtaa hieman hymyillen
-Joo. Melkein tulin kyllä alas kun neidin lähdöt oli vähän mallia tykki.
-Voin kuvitella. Haluatko apua sen pois laittamisessa?
-Joo. Jos kehtaat sille loimea laittaa ja vähän harjata niin vien sen sitten ulos.

Nappasin Donnan varusteet ja menin pesemään ne. Tulin takaisin tamman luo ja se odottikin jo loimi päällä Zaidan rapsutuksen kera.
-Vien sen ulos ja lähden varmaan kotia päin kun on vielä iltavuoro
-Jeps. Tsemppiä töihin. Zaida vastaa ja lähtee.

Vein Donnan tarhaan ja sanoin heipat. Sitten olinkin jo lähdössä autolla kotiin.
Edna
Edna

Viestien lukumäärä : 17
Join date : 05.04.2020
Ikä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

Edna päiväkirja Empty Hellepäivät

Viesti kirjoittaja Edna Pe Heinä 10, 2020 5:33 pm

Avasin Donnan karsinan ja pujotin riimun tuon päähän. Laitoin sen pesupaikalle kiinni ja aloin harjaamaan sitä. Laitoin varusteet tamman päälle ja lähdin taluttamaan tammaa kohti kenttää.

Nousin tamman selkään ja lähdin pitkin ohjin kävelemään kenttää ympäri. Oli ihanan lämmin ja tunsin auringon paisteen käsivarsissani. Donna tuntui hieman nuutuneelta varmastikin lämmön takia. Donna käveli tosi nätisti allani ja taputteli sitä vähän väliä.
Aloin keräilemään ohjia, mutta pidin niitä edelleen löysähköinä. Donna käveli hyvin ja rennosti ympyröillä ja kolmikaarisilla. Aloimme ravaamaan ja tekemään kolmikaarisia. Donna oli välillä erimieltä minne käännytään ja milloin. Kylkimyyryä ja pään heittoa sain osakseni.
Pikkuhiljaa sain Donnaa jalkojeni väliin ja ohjalta pois. Ravi alkoi olla rennompaa ja Donna sai itseään jo tosi hyvin kerättyä muotoon.
Kävelin hieman välissä ja sitten päätin mennä laukkaamaan hieman maastoon tamman kanssa lopuksi. Donna oli jotenkin tosi rento ja kuulolla hyvin. Taputtelin tammaa kun tulimme takaisin tallille päin.
"Ehkä meidän ystävyys ja luottamus kasvaa" Sanon noustessani Donnan selästä.

Vein Donskun pesupaikalle. Pesin sen sillä hikeä tammasta kuuman päivän jälkeen löytyi. Annoin sille herkkua ja vein sen tarhaan. Laitoin tarhan portin kiinni ja lähden ajamaan autollani takaisin kotiin
Edna
Edna

Viestien lukumäärä : 17
Join date : 05.04.2020
Ikä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

Edna päiväkirja Empty Pitkästä aikaa tallilla - OSA 1

Viesti kirjoittaja Edna Ti Syys 01, 2020 1:33 pm

Olen jo melkein unohtanut sen tunteen kun menen tallille. Nään Donnan ja iloitsen sen tamman katseesta. En edes muista miltä tuntui nousta sen selkään, ja työstää se rennoksi ja saada yhteistyö toimimaan.

Opiskelu ja työt ovat vieneet kaiken puhtini. Nyt kuitenkin uudet tuulet puhaltavat ja intoa tallille mennessä riittää. Joten nousen autooni tallikamojen kera. Ajan tallin pihaan ja nään porukkaa jo kentällä ratsastamassa.

Nousen autosta tallikamat mukanani ja menen kohti tallia. Otan pesupaikalle jo kaikki varusteet ja harjat valmiiksi. Eilen oli sateinen päivä ja tarhat olivat sekeästi edelleen mutaiset.
Lähdin hakemaan Donnaa tarhasta ja ai että se muta kerros jonka se oli itselleen kerännyt auringon suojaksi.
"Hei tammuska. Minulla oli ikävä jo" snaon tammalle samalla ottaen tuon riimunnarun käteeni.
Donna katsahti minua ihmeissään. Se seisoi hetken aikaa liikkumatta paikoillaan, sitten hörähti ja alkoi tulemaan kohti minua.

Taputin tammaa kaulalle ja laitoin sille narun kiinni. Avasin tarhan portin kokonaan ja lähdin viemään tammaa pesupaikalle.
"Donna taitaakin päästä pesulle" Riri tuumaa tullessaan kahden hevosen kanssa tallista ulos kohti tarhoja.
"Joo. Donsku olikin kerännyt kunnon aurinkosuojan" sanon naurahtaen

Talutan tamman pesupaikalle ja laitan sne kiinni. Kun otin letkun ja laitoin siitä vettä valumaan. Ei Donsku enää näyttänyt niin innokkaalta. Korvat taittuivat päätämyöten ja kuopiminen alkoi. Huuhtelin tammaa ja koitin samalla puhua sille rauhassa. Jossain vaiheessa korotin ääntäni, jotta kuopiminen loppuisi.
Hännän pesu oli kaikista mukavinta. Kura ja paska ei millään lähtenyt hännästä irti. Harjan, saippuan ja veden avulla noin vartinpäästä oli häntäkin puhdas.

Kuivasin tamman ja rapsuttelin sitä. Annoin sille kuivattua ruisleipää saadakseni korvat jälleen hörölle.
"Eihän se nyt niin kamalaa ollut?" sanon tammalle hymyillen.
Kun Donna oli kuivahtanut aloin putsaamaan kavioita ja laittamaan varusteita. Irrotin Donnan pesupaikalta ja lähdin kohti maneesia.

Maneesissa ei ollut ketään, mutta jonkun näköinne puomitehtävä oli valmiina. Vein Donnan keskelle ja nousin kyytiin. Tamma lähti rennosti kävelemään uraa pitkin. Ohjasin sen hieman uran sisäpuolelle, jottei käveltäisi aivan seinän vieressä. Menin rnenolla ja pitkällä ohjalla. Koitin saada Donnan kuuntelemaan pohkeita ja painoapuja enemmän kuin ohjilla painamista vastaan jo heti alussa. Keräsin hieman ohjia ja aloin tekemään päätyihin ympyröitä. Jolloin ylitin kaksi puomia ja pitkille sivuille tein loivia kiemurauria.
Donna tuntui alusta asti toi pinkeältä ja se katseli ympärilleen tosi ahkeraan.

Aloin tehdä ympyrät ravissa ja loivan kiemurauran hieman reippaammassa ravissa. Annoin Donnan pitkillä sivuilla päästä pitkäksi ja mahdollisimman rennoksi. Ympyröille taas kokosin sitä ja pyysin avuille. Sekä joistavaksi kyljistä. Kaikki meni hyvin vaikka tamma oli hieman pinkeä ajoittain. Päätin jäädä isolle keskiympyrälle käyntiin. Kävelin sen muutaman kerran ja annoin laukka avut.
Seuraava muistikuvani olikin kun Donna otti pukkilaukat, heitti päänsä alas ja tunsin maneesin pohjan allani.
Sitten kaikki pimeni. Kuulin vain kun joku avasi maneesin oven ja toiset kaviot astuvat sisälle...

Toinen osa tulossa😉

Edna
Edna

Viestien lukumäärä : 17
Join date : 05.04.2020
Ikä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

Edna päiväkirja Empty Vs: Edna päiväkirja

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa