Lehtovaaran Ratsutila
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Oonan-Päiväkirja

Siirry alas

Oonan-Päiväkirja Empty Oonan-Päiväkirja

Viesti kirjoittaja Oona Elomaa To Toukokuu 07, 2020 1:32 pm

Heippa vaan! Täällä siis Oona Elomaa, 2006/(vielä)13v tyttö! Täytän 14v 5.7! Very Happy  Mä oon tällänen pirtsakka, iloinen ja ainakin pyrin olemaan ystävällinen! Auttelen paljon tallilla ja koska asun niin lähellä, vietän joka päivä Lehtovaarassa aikaa autellen! Hoidan aivan ihania #Sotilas :ta & #Hoo :ta! Sotilaan hoitajaksi mut varmistettiin 7.5.20, Hoon 4.5.20! Instagramiin postailen kuvia tilille @vr.oonaelomaa Razz Käyn tunneille kaksi kertaa viikossa hoitohevostan ohella. Mun tunnit on torstain HeA koulu ja maanantain HeA este! Auttelen aina tunneilla, keräilen kakkakasoja, kannan puomeja ja pienempien tunneilla talutan & opetan hevosten hoitoa! Eipä mulla varmaan sen kummempia! Mukavaa päivää just sulle <3

Mun profiilikuvan/avateren on piirtänyt ihana @julle
Oona Elomaa
Oona Elomaa

Viestien lukumäärä : 6
Join date : 04.05.2020

Takaisin alkuun Siirry alas

Oonan-Päiväkirja Empty Vs: Oonan-Päiväkirja

Viesti kirjoittaja Oona Elomaa To Toukokuu 07, 2020 2:10 pm

Koulutunti HeA 7.5.20 #Sotilas #Cassu #Hoo

Pyöräilen tallin pihaan ja katson kelloa. Minun tuntini alkuun on vielä noin 1h. Olen juuri astumassa talliin kun puhelimeni alkaa soida. Unohdin taas laittaa sen äänettömälle, tänään se kuitenkin kääntyisi onnekseni. Vastaan puhelimeen.
-No moi.
-Äiti täällä! Oletko jo tallilla? Äitini sanoo puhelimeen
-Joo, miten niin? Vastaan hieman hämmästyneenä, yleensä äitiä ei juurikaan kiinnosta milloin olen tallilla, kunhan ilmoitan lähdöstäni.
-Sinut on valittu Sotilaan hoitajaksi! Sain juuri sähköpostia tallilta! Äiti sanoo iloisena, hän tietää, että olen unelmoinut Sotilaasta.
-Oikeasti!? Olen onnen kukkuloillaan, en olisi uskonut.
-Joo! Menes nyt hoitamaan niitä poneja! Äiti vastaa minulle hieman naurahtaen.
-Todellakin menen! Kiitos äiti! Moikka! Sanon vielä ja laitan puhelimeni taskuuni. Koska minulla on vielä paljon aikaa päätän mennä hoitamaan Sotilasta. Harjaan sitä pitkään jutellen rauhallisesti. Ennen kuin menen hoitamaan Cassua tunnille annan vielä porkkanan Sotilaalle ja tarkistan sen kengät. Moikkaan Cassuakin ennen kuin alan harjaamaan sitä tuntia varten.
-No hei söpöliini! Lepertelen ruunalle ja saan vastaukseksi pärskähdyksen. Harjaan Cassun huolellisesti ja putsaan kaviot, sekä tarkistan kengät. Sitten nostan satulan ruunan selkään ja suitsin hevosen. Kun Cassu on valmiina vaihdan kumisaappaat ratsastussaappaisiin ja puen kypärän. Pian meitä tullaankin jo hakemaan kentälle tuntia varten. Talutan Cassun kaartoon, laitan ohjat kaulalle ja lyhennän jalustimet sopiviksi. Kiristän vielä hieman vyötä ennenkuin nousen kyytiin. Lähden kävelemään alkukäyntejä uralle ja pian meitä kehotetaankin ottamaan ohjat käteen. Kerään ohjat lyhyiksi ja joudun pariin otteeseen hoputtamaan Cassua jotta saan sen ravaamaan opettajan ohjeiden mukaan. Herättelen Cassua ja kun olemme jonkun aikaa harjoitelleet ravissa aloitamme vastalaukan harjoittelun. Ensin en meinaa saada Cassua laukkaamaan toivotusti vaan se tarjoaa myötälaukkaa. Onneksi saan opettajalta neuvoja ja vihdoin saan vastalaukan nousemaan. Volteilla Cassu koittaa hidastaa, mutta osaan ennakoida ja saan sen laukkaamaan. Harjoittelemme vastalaukkaa vielä toiseen suuntaan ja se sujuu paremmin. Taputan Cassua tunnin jälkeen. Nostan jalustimet ylös ja otan ohjat kaulalta. Talutan Cassun takaisin talliin, jossa riisun siltä varusteet ja pyyhin hiet kostealla sienellä. Kiitän Cassua tunnista pienellä porkkanan palalla. Putsaan Cassun kuolaimet ja muutenkin pyyhin varusteet puhtaiksi ennenkuin vien ne siististi paikoilleen. Moikkaan ohimennen vielä Sotilasta, mutta sitten otan toisen hoitohevoseni Hoon käytävälle hoidettavaksi. Harjaan sitä pitkään ja laitan suojat. Kun Hoo on muuten hoidettu, kengät tsekattu yms. laitan sille vielä suitset, joista olen irrottanut ohjat ja laittanut tilalle juoksutusliinan. Sitten olemme valmiita ja lähdemme maastoon taluttaen. Juttelen ja taputtelen Hoota, joka tutkii tarkkaavaisena ympäristöä. Kiertelemme erilaisia polkuja ja teitä noin tunnin ajan, kunnes saavumme takaisin tallinpihaan. Vien Hoon pesupaikalle. Otan suitset pois ja laitan tilalle riimun. Laitan suitset naulaan odottamaan ja otan suojat pois. Harjaan vielä Hoota ja pesen sen jalat. Kun Hoo on hoidettu huolellisesti päästän sen karsinaansa ja annan sillekkin pienen porkkananpalasen. Sitten putsaan suojat ja suitset, sekä tietysti kuolaimet. Vaihdan juoksutusliinan takaisin normi ohjiin ja laitan kaiken siististi takaisin paikoilleen. Kun kaikki hommat on hoidettu avaan pyöräni lukon ja pyöräilen kotiin. Ovella vastassa minua on iloinen koira ja äiti.
-No miten meni? Kellä ratsastit tunnilla? Äiti kysyy.
-Tosi hyvin! Me tehtiin vastalaukkaa ja mä menin Cassulla! Vastaan napaten ihanan Kara-koiran syliin.
-Me keitettiin Markon(isäpuoli) kanssa pullakahvit sinun uuden hoitoponisi kunniaksi! Äiti ilmoittaa iloisena.
-Kiva! Mä käytän Karan lenkillä ja tuun sitten! Sanon iloisena ja nappaan koiran valjaat naulasta. Kävelemme koiran kanssa 20min lenkin lähimaastoissa upeaa ilmaa ihaillen! Kotona syön vielä perheeni kanssa pullaa ja illalla laittaudun vain nukkumaan!

Toivottavasti tarinaa oli mukava lukea!
Oona Elomaa
Oona Elomaa

Viestien lukumäärä : 6
Join date : 04.05.2020

Takaisin alkuun Siirry alas

Oonan-Päiväkirja Empty Vs: Oonan-Päiväkirja

Viesti kirjoittaja Oona Elomaa Su Toukokuu 24, 2020 12:19 am

Päivä Oonan silmin
#Sotilas #Hoo

Huomenta! Sanoen äiti kurkkaa huoneeni ovelta kahdeksan aikaan. On lauantai-aamu.
- Miks sä mut nyt jo herätit? Ihmettelen unen pöpperössä, eikö viikonloppuna pitäisi nukkua pitkään?
- Etkö tosiaan muista? Tänään on paljon hevosia hoidettavana! Äiti ihmettelee Kara-koirankin ilmestyessä ovelle.
- Ainiin! Lähtikö Anni jo? Kysyn. Anni on sisarpuoleni. Hänellä on la-ke sovittuna hieman etelänpään yökylä ystävänsä luo ja minä saan hoitaa hänen talleilut!
-Joo kuudelta. Äiti vastaa ja lähtee lenkittämään Karaa.
Nousen virkeänä aamupalalle. Syön nopeasti ja vaihdan tallivaatteet. Tiedossa olisi viiden hevosen-päivä, ei siis aikaa hidastelulle. Harjaan hampaat Nappaan vielä myöhempää varten evästä tallikassiin ja pyydän äidiltä kyytiä. Olen jo edellis kerralla jättänyt pyörän Annin hevosten tallille, jonne olen nyt matkalla. Saavumme pienen yksityistallin pihaan, jossa hevosemme majailevat oman tallin valmistuessa vasta. Suuntaan rehuvarastoon ja teen molemmille hepoille juomat. Nyt on noin 20 astetta varjossa, nesteytys on tärkeää. Laitan Ponille desin ja Nellille puolitoista- mashia jotka turvotan. Sitten haen ensin Nellin. Otan sen käytävälle, jossa harjaan ja varustan. Se seisoo nätisti koko operaation. Laitan itselleni ratsastusvarusteet, nousen kentällä kyytiin ja lähden maastoon. Menemme pitkän, melkein 1,5h maaston. Nelli on nätisti koko maaston ja pääsen laukkaamaan aika kovaakin! Vaikka Nelli ja Hilla on omiamme, en niillä hirveästi mene siskoni vuoksi.
Välipäivitys: Meillä(siskopuoli Annilla) on kaksi ponia, piensuokki Nelli & welsh mountain Hilla. Meille on rakentumassa oma pieni talli, jonne noiden kahden lisäksi mahtuu kaksi hevosta. Tilanne lehtiksessä ei muutu.
Kuitenkin maaston jälkeen otan Nelliltä varusteet pois ja laitan ne putsattuna paikoilleen. Nelli saa palkakseen omenan. Kun Nelli on valmis se pääsee ötökkäloimineen takaisin tarhaan, josta nappaan Hillan vuorostaan. Hilla tulee mielellään töihin. Hillalla en olekkaan edes mennyt joten koen kentällä kouluratsastuksen kivoimmaksi molemmille. Siispä tuumasta toimeen, poni käytävälle, harjaus. kamat päälle ja kentälle. Teen ihan perusasioita. Ympyröitä, tempon muutoksia, pysäytyksiä ja siirtymisiä. Kun Hillakin on ulkona annan poneille niiden juomat ja kirjoitan liikutusvihkoihin. Siivoan vielä karsinat, jonka jälkeen pyöräilen kiireenvilkkaa lehtikseen hoitamaan siellä hoitsuni. Kello on kolme kun saavun lehtiksen pihaan, kuudelta minulla on sovittuna lähitallille ratsastuskeikka. Otan ensin Sotilaan käytävälle, jossa harjaan sen. Sillä ei ole enään tänään tunteja, joten ihan vain hoidan ja puhdistan varusteet. Sitten otan Hoon, jolla olisi tarkoitus ratsastaa. Kenttä näyttää olevan tyhjillään. Ajattelin laittaa vähän puomeja ja sehän onnistuu tyhjälle kentälle mukavasti. Teen pienen puomi"sarjan", siis neljä ravipuomia, pieniväli ja kaksi laukkapuomia. Otan Hoon pesariin, jossa laitan sen kuntoon. Ratsastan noin tunnin ja laitan ratsastuksen jälkeen puomit nätisti paikoilleen. Hoo oli tositosi kiva ratsastaa! Otan sen taas pesariin ja jälkihuoltojen jälkeen se saa palata paistattelemaan päivää. Minä hoidan vielä varusteet puhtaina paikoilleen, kun on jo aika pyöräillä uuden tuttavuuden luo. Kerroin siitä tulevasta tallista, niin tämä oldenburg, jolla nyt olen menossa ratsastamaan sattaa tulla meille. Kokeilen sitä nyt ensimmäistä kertaa itse. Sen nimi on siis Midnight Star, tässä edellisessä kodissaan ainakin kutsutaan Stara. Stara on ihana tamma! Saavun tallin pihaan varmistan vielä mapsista olevani oikeassa osoitteessa. Minua vastaan tulee Emilia, Staran nykyinen omistaja. Hän taluttaa Staraa, joka on valmiiksi varustettu. Minut ohjataan ratsastamaan kentälle. Nousen tamman selkään ja tunnustelen hieman. Teen sen kanssa samoja asoita, kun Hillan kanssa aiemmin tänään. Loppuun hyppään pari kavalettia. Minun ei tarvitse laittaa hevosta pois vaan pyöräilen hymyissä suin kotiin. Onneksi kaikki ratsastettavani ovat pyöräilymatkan päässä, vaikka rankkaahan se on polkea aika pitkiäkin matkoja kuumassa säässä. Kotona katson vielä ennen iltatoimia netflixiä ja menen ajoissa nukkumaan, koska huomenna olisi melkein samallainen päivä tiedossa. Mukava, mutta rankkapäivä, kiitos kun olit messissä!
Oona Elomaa
Oona Elomaa

Viestien lukumäärä : 6
Join date : 04.05.2020

Takaisin alkuun Siirry alas

Oonan-Päiväkirja Empty Vs: Oonan-Päiväkirja

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa