Lehtovaaran Ratsutila
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Pinjan päiväkirja

2 posters

Siirry alas

Pinjan päiväkirja Empty Pinjan päiväkirja

Viesti kirjoittaja Hilla Ti Kesä 25, 2019 8:22 pm

t.VilltraPlanta frá Huséy
"Pinja"
12v
138cm
Islanninhevonen
Hilla
Hilla

Viestien lukumäärä : 17
Join date : 25.06.2019

Takaisin alkuun Siirry alas

Pinjan päiväkirja Empty Vs: Pinjan päiväkirja

Viesti kirjoittaja Minttu Ke Heinä 03, 2019 11:00 am

Energisen issikan ratsastus
3.7.2019



Oon ollut nyt lehtiksessä leiriavustajana. Yleisleiristä selvitty, vielä edessä yksi ja puoli leiriä.
Illasta kun löytyi vapaa-aikaa, muut leiriläiset sekä Jasmiina ja Julle, menivät uimaan ja hyppimään esteitä. Olin luvannut auttaa Hillaa Pinjan liikutuksessa, sillä ollen kiireitä, joten Rosa tuli auttamaan tamman kanssa.


Siivottiin ensiksi hieman laidunta, jonka jälkeen haettiin neiti pois sieltä.
Vein ponin hänen karsinaansa, jonka jälkeen aloitettiin huolellinen harjaus.
Kun oltiin harjattu koko poni läpi, laitoin sille vähän ötökkäsuihketta.
Sit puhdistettiin kaviot joissa poni oli vähän höpsö, sen jälkeen laitoin suojat ja satulan.
Rosa laittoi ponille suitset kun itse laitoin kypärää ja hanskoja päälleni.

"Eikun menoks?" Kysyn Rosalta.
"Juu, poni ainakin haluu jo mennä" Rosa vastaa naurahtaen, tarjoten ohjat minulle. Pinja heiluttelee energisesti päätänsä, saa nähdä mikä energiapommi sieltä paljastuukaan. Sillä ponilla on ollut viimeiset 3 päivää vapaata, ja viettänyt aikaansa laitumella. Toivottavasti se on edes vähän juoksennellut siellä.



Mentiin kentälle sillä asteita oli 15° ei ollut liian kylmä eikä kuumakaan, sekä kenttäkään ei pöllynyt viime yön sateen takia.
Taluttelin energistä ponia pari kierrosta molempiin suuntiin, sitten nousin ponin selkään, Rosa tueten jalustinta.
Laitoin jalustimia reiän pidemmäksi, sekä tarkistettiin vielä vyön kierys sillä tamma oli pullistellut satulaa laittaessa.
"Mahtuu neljä sormea ja vähän alle" Rosa tokaisee.
Nyökkään vastaukseksi ja annan ponille pienet pohkeet kävelyn merkiksi.


Pinja oli aika vauhdikkaalla tuulella alusta lähtien, joten tein käynnissä muutamat pihkeenväistöt jos se saisi muuta mietittävää kuin ravaaminen.
"Hyvää!" Taputan ponia kaulalle joka tekee hienon väistön.
Kun oltiin kävelty n. 15min, otin ravia ympyrällä.
Poni ravaili aika reippaasti, mutta pysyi silti hallinnassa.
"Ja prrr" sanon ponille siirtyen kevyt-ravista käyntiin.


Otettiin välillä pieniä ravipätkiä ympyrällä, jottei poni kuumu.
Sitten n. 30min jälkeen otettiin laukkaa ympyrällä.
"Laukka" annan ponille ravista pohkeet ja neiti nostaa kiltisti laukan allani.
Muutaman sekunnin kuluttua tamma vetää muutamat ilopukit, joiden kautta lensin kaulalle.
"Prr soo" sanon ponille joka hetken päästä hidastaa käyntiin.
Rosa tuli pitämään issikkaa, ja nousin takaisin satulaan.

"Hassu oot" tokaisen ponille naurahtaen jatkaen matkaa käynnissä.
"Mä koitan vielä vähän laukkaa tos ympyrällä, saa nähä mitä siitä tulee" tokaisen Rosalle naurahtaen, joka ottaa puhelimensa esiin jotta voi kuvata videota.
Annan tammalle laukka-pohkeet ja hevonen allani nostaa laukan jälleen kiltisti mutta hieman vauhdikkaasti.
Laukattiin hieman yli kierros ympyrää, sitten siirsin ponin takaisin raviin.
Otettiin loppuravit, loppukäynneillä otettiin pohkernväistöjä.


Nousen pois tamman selästä, jonka jälkeen taputan sitä kaulalle ja nosta jalustimet satulan päälle.
Vietiin poni takaisin talliin ja otettiin siltä varusteet pois. Sitten harjattiin se huolellisesti läpi, jonka jälkeen vein vielä hänet ulos.
"Heippa Pinja" sanon tammalle ottaen siltä riimun pois.
Kello oli melkein kymmenen, siirryttiin leirimökkiin muiden leiriläisten kanssa.
Minttu
Minttu

Viestien lukumäärä : 55
Join date : 25.06.2019
Ikä : 23
Paikkakunta : Kolari

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa